Hoppa till innehåll

Löpning och mål

februari 26, 2014

Nu är det verkligen dags för löpfokus. Jag har en drömtid på Paris Marathon som går om exakt 38 dagar. Med vinterns alla motgångar har jag reviderat den drömtiden något. För att ett mål ska vara attraktivt är det ju bra om det är realistiskt, annars är det ju lätt att ge upp innan jag ens börjat.

Jag har skrivit om detta förut men det tål att upprepas:

För att nå ett mål krävs några saker:

1. Målet måste vara realistiskt.

2. Målet måste vara realistiskt tidsmässigt.

3. Du behöver ha en plan för hur du ska nå ditt mål.

4. Du behöver kunna genomföra din plan utan att det skadar din omgivning (jobb, relationer, hälsa, ekonomi).

5. Om din plan kräver andras engagemang behöver du kunna räkna med att de ställer upp.

6. Det måste vara ditt eget mål. Inte ett mål du tror omgivningen förväntar sig att du ska uppnå. Du måste vara genuint förälskad i ditt mål för att lägga ner den tid och energi som krävs.

7. Ditt mål behöver vara lite skrämmande och utmanande. Om det inte är det, sätt högre mål, annars kommer du inte utvecklas.Kalmar IM 10

Några av mina mål håller jag som sagt för mig själv men just målet med Ironman-VM på Hawaii vill jag däremot gärna dela med mig av. Det sporrar och motiverar mig att träna om jag vet att alla vet. Då är hela min omgivning med på tåget. Ingen tycker det är konstigt när jag avbokar till förmån för träning, somnar i soffan klockan halv åtta på kvällen och tackar nej till champagnen. Så om det ökar dina chanser att satsa mer målmedvetet –  låt dina vänner och bekanta veta vad du har för mål.

Sätt gärna upp delmål och ha en plan för dem också. Och glöm inte bort att fira när du nått ett (del)mål!

Idag har jag sprungit backintervaller. Det har jag bara gjort en gång i hela mitt liv innan idag.

backintervaller 3 backintervaller 1Åker till Domarudden, ett friluftsområde, en bit härifrån där det finns bra skog för mina sportlovslediga barn att hoppa omkring i medan jag springer upp och ner för en backe. Barnen lägger ut några pinnar som mållinje för mig. Undrar just vad jag kommer ha för motstånd – kanske bara mina egna demoner som gnäller att de är trötta, hungriga och vill tillbaka till soffan.backintervaller 6

Backen är ungefär 100 lång och jag springer upp, vänder och ner innan jag vilar. 10-15 sekunder. Det är bra med barn som gillar att hjälpa sin mamma att bli bättre. Wilfred är på mig direkt när andningen inte är desperat och skriker ”Klara – färdiga -GÅ!!” Kort vila idag.backintervaller 5

Jag lyckas hålla alla intervaller på samma tid med 2-3 sekunders differens. Den sista blir den snabbaste. Då vet jag ju att jag får vila. Men bara 3 minuter, sedan kör jag ett set till om tio. Killarna hjälper mig att hålla räkningen genom att lägga kottar i en hög. Vi hittar bara fem kottar så de får flytta varje kotte två gånger. När jag så sprungit den sista har de två kottar kvar… De har hittat två till. Bara att bita ihop och köra två till! Det kan jag ju bara bli bättre av.backintervaller 2När jag sedan är redo att gå för att äta lunch hittar barnen utomhusgymmet i skogskanten. De vill leka så jag tar 11 intervaller till i en flackare men längre backe. Minst 6 var mitt mål men barnen är inte färdiglekta så det blev 11. Som sagt, bra med barn som vill att deras mamma ska bli bättre. backintervaller 8 backintervaller 9

Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: