Hoppa till innehåll

Långpass cykel, styrka och godis

mars 18, 2014

Jag slutade äta godis, kakor, bakelser, glass och allt sånt där för ett tag sedan. Jag vet att alla som känner mig kommer opponera sig mot det här men jag ska gå ner några kilo i vikt för att kunna springa fortare. Jag är inte tjock men inte heller så benig och tanig att det inte finns något att ta av. Jag är bara väldigt bra på att dölja de extra kilo jag bär på;-) Jag plockade helt sonika bort allt socker från mitt liv. Det innebär ju inte bara godis och bakelser utan typ alla halvfabrikat mat. Och vad roligt att laga all mat utan halvfabrikat. Så mycket mer smak och vad fräscht det känns. Och godissuget försvann med en gång, min kropp är rätt inställd på att springa fortare.

Igår körde jag ett långpass på cykeltrainern, 105 minuter. Heltrist om inte svt play funnits med intressanta program att titta på. Eller Morgonpasset. Men nästan två timmar går snabbt om jag har något kul att lyssna eller titta på. Efteråt proppar jag i mig mat, smoothie och en stor omelett. Ska till min Häxa för att träna styrka och har just hört på Vetenskapens Värld att om man först tömmer glykogendepåerna genom att köra kondition och sedan kör styrketräning finns det inget att bygga muskler av. Så – massa mat.

Jeanette kör fullkomligt slut på mig. Hon visar stjärnor och kålmaskar – graciöst, precist och starkt. Jag klarar en, sen faller jag ihop i en hög av obalans och utmattning. Jeanette säger att jag inte får gå hem förrän jag klarar fyra godkända stjärnor. Jag trodde hon skulle iväg på ett annat jobb men inser att detta kan ta hela eftermiddagen. Efter mycket skratt får jag till slut godkänt – känner mig inte ett dugg graciös och stark. Men jag är uthållig och envis.bild-1 bild

Träningsvärken och tröttheten kommer innan jag ens hunnit hem.

På eftermiddagen får jag en fullkomlig craving efter godis, socker, jag bara måste ha socker. Efter över en månad helt utan socker och utan sug efter det är begäret okontrollerbart. Som tur är hittar jag kidsens lördagsgodispåse med några lakritsbitar i. Dem kan jag ju ta utan dåligt samvete då killarna inte gillar dem. Men det slinker ner några geleråttor och vingummin också. Tio bitar, sen är jag nöjd. Och jag känner att de där bitarna var fullkomligt nödvändiga för att jag skulle kunna fortsätta leva.godis

3 kommentarer
  1. Mattias Gredmark permalink

    Gratulerar till att du lyckats plocka bort socker och halvfabrikat ur din kost! Jag försöker göra samma sak men tycker det är så svårt. Brister i karaktären helt enkelt. Men jag slutar inte med att kämpa!

    Ett träningstips som funkar bra för mig i alla fall är att springa eller cykla till och eller jobbet. Tidseffektivt och bra.

    Fortsätt kämpa!

    Mattias Gredmark

  2. Pål Norman permalink

    Halvfabrikat som en del av kosten är inte intressant anser jag som idrottare (långdistanslöpare). Det ska vara ”riktig” mat lagad från grunden. Godis, tårta etc är dock något jag verkligen gillar och unnar mig. Rekommenderar er att göra detsamma. Herregud, det är ju gott, en livsnjutning + ger dessutom extra energi till oss idrottare. Det är ju vi som rör på oss som verkligen kan unna oss. Jag har då inte blivit en sämre löpare för att jag då och då stoppar i mig snask, bakelser, etc. Jag tror snarare tvärtom. Det handlar om livsbalans, att unna sig det man vill ha och som gör en gott. Så… ät balansert

    • Pål Norman permalink

      …balaserat, unna dig en bakelse, en näve chips eller 3 godisbitar då och då. …och njut. Du lever bara en gång, förmodligen.
      /Pål N, långdistanslöpare med 26 år på nacken

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: