Hoppa till innehåll

Varannan dag

mars 28, 2014

Upplägget med riktigt hård träning varannan dag passar mig jättebra. Gärna så hårt att jag inte orkar träna förrän efter två dagar. Igår körde Jeanette slut på mina benmuskler först med massa gummibandsövningar. core m häxan 2 gummiband 2Sen sprang jag ett tempodistanspass på 11 kilometer i lite högre tempo än mitt tänkta marathontempo. Och jag var sminkad utan att komma ihåg det – så här snygg var jag efteråt, ser ut som jag blivit misshandlad:smink 1Och, ja, jag är så trött som jag ser ut:-) Men jag har sprungit utanför komfortzonen och är också väldigt nöjd!

Och idag är det ju vår på riktigt och jag har massa spring i benen. Jag vill inget hellre än att gå ut och springa i vårsolen, vända näsan mot solen och bara springa, lustfyllt, länge och kravlöst. Men just nu är det åtta dagar kvar till Paris Marathon och imorgon ska jag köra fyra timmar spinning så idag får det bli vila. Hur mycket lust jag än har att springa.

Löpformen känns riktigt bra inför Paris. Det trodde jag inte för några veckor sedan. Har tragglat med tunga ben och för hög puls vid långsamt tempo hela vintern. Men det lossnade för ett tag sedan, plötsligt kändes benen inte tunga och pulsen stannade på 70-75% vid en fart jag är nöjd med.

Jag har gått ner några kilo i vikt och det är klart det blir lättare att springa då. Det är ju bara att titta på de snabbaste långdistanslöparna i världen, inte ett uns fett finns det där. Nu har jag inte som mål att bli så där fettfri.

Jag lyssnade på en intervju med traildrottningen Emelie Forsberg på Marathonpodden häromdagen när jag satt på cykeltrainern. Hon hade fått kommentaren att hon är fet efter att ha sprungit ett stort traillopp. Emelie har en väldigt sund och skön inställning till mat och sin egen kropp. Jag skulle nog inte kalla henne fet någonstans. Hon ser muskulös och vältränad ut, ingen benget men absolut inte fet. DROZ-PHOTO_Marathon-Mont-Blanc_14620-21

Hon pratar mycket om vikthysterin bland löpare. Emelies teori är att det är viktigt att äta och inte banta. Emelie har aldrig varit skadad av löpningen och hon tror att återhämtning och läkning av kroppen efter hårda lopp går lättare om man har lite fett på kroppen. Hon kanske springer lite långsammare på något lopp men hon kan springa varje dag, utan att skada sig. Och hon har mycket muskler som gör att hon kan ta en slutspurt och vinna. Väldigt inspirerande tjej! Och att hon har kjol på sig när hon tävlar gör henne ännu coolare:-)

Jag kan nog gå ner några kilon till men efter att ha lyssnat på Emelie har jag ingen lust längre. Bättre att träna lite mer och bygga muskler som tar mig fram snabbare istället.

Kom ihåg att anmäla er till Star Spinningen!Star spinning inbjudan 11

Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: