Hoppa till innehåll

Ett år senare

maj 12, 2014

Om ett år hoppas jag att jag varit på Hawaii och tävlat på Ironman där. För ett år sedan var min enda önskan att en fotskada skulle läka så jag kunde börja springa igen. Läser min träningsdagbok för att se vad jag gjorde förra året vid den här tiden. Jag var skadad:

12 maj

Har fortfarande groteskt ont i min fot. Har sökt på nätet efter vad det kan vara och hittat ett antal olika diagnoser, Haglunds Syndrom, Cuboid Syndrome, hälsporre mm. Det som verkar mest sannolikt är cuboid syndrome och då är det 6 veckors vila som gäller. Hur ska det gå? Just när jag var så igång och behöver träna. Jag sprang 12 kilometer i nya skor i fredags och det var ju jättedumt, det visste jag ju redan då. Men jag ville ju springa. Och nu blir det ingen löpning på flera veckor. Så sorgligt! Men jag får byta ut alla löppass mot cykelpass. Då blir jag stark på cykeln och vän med bågen. Löpsteget har jag ju och om jag bara håller min kondition på bra nivå borde jag kunna springa lika bra även om jag vilar från själva löpningen. Och sedan trappa upp långsamt och se till att det inte kommer tillbaka.

Testade att cykla några mil idag och det kändes lite bättre än igår. Jag kunde hålla fart på 34 kilometer i timmen och det kändes inte som att jag ens tog i. Behöver anpassa cykeln efter mig men bågen kändes mindre farlig idag.

Det där skadan gick över efter någon vecka och jag fick tillfälle att cykla och simma lite extra istället.IMG_2267 escape 20

Jag är väldigt glad och tacksam att jag klarar mig från skador. Visst, det gör ont lite här o där ibland men jag har lärt mig att känna skillnad på ont som behöver en vilodag och ont som är något fel. Just nu har jag bara muskelont och det räcker med lite vila.

Och det konstiga med den här träningen är att jag så snabbt glömmer att jag alls haft ont någonstans. Det är väldigt kul att läsa hur jag upplevde saker och ting för ett år sedan. Dagens tips till dig som är nybörjare och kanske ska göra din första Ironman eller annan långdistanstriathlon – skriv dagbok. Inte bara vad du gör, hur snabbt det gick eller hur långt det blev. Skriv hur det kändes, vad det var för väder och vad du hade på dig (löparskorna kan ju vara avgörande), både vilodagar och träningsdagar- då är det lätt att härleda framgångar och motgångar. Dessutom är det jättekul att läsa ett år senare:-)gåolöp 3

Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: