Hoppa till innehåll

Svackor och motivation

juni 4, 2014

Ibland är det lite jobbigare att vanligt att komma ut. När mornarna är ljusa och solen skiner har jag inga problem att fixa cykel, dra på våtdräkten eller snöra på mig löparskorna. Långpass, intervaller, teknik – det spelar ingen roll – bara jag får komma ut i solen och tanka liv och energi. När morgonen är grå och regnet hänger i luften – det är då det är jobbigt. Eller när benen är tunga och energinivån låg – då är det lätt att tänka att ett pass mer eller mindre spelar kanske inte så stor roll.

Det är då det är så bra att titta tillbaka på bra pass jag gjort. Simpasset häromdagen eller cykelpasset då jag snittade 32 i 12 mil. När det går trögt är det fantastiskt att ha loggat gamla pass så jag kan titta tillbaka och se vad jag gjorde rätt då. När jag fått känslan av att allt stämmer och Hawaii kommer vara möjligt.mål 2

Igår var inte en sån dag. Jag sprang 700 meter och stannade sedan för att verkligen känna efter om jag borde vända eller fortsätta. Beslutet blev fortsätta. Med facit i hand kanske det var fel beslut. Hela passet var trögt, benen ville liksom inte vara med. Det spelade ingen roll vad hjärnan än sa åt dem så segade de fram. Min plan var 3 km uppvärmning, 5 km snabbt (10 sekunder snabbare än tävlingsfart) och sedan 3 km i tävlingsfart. De 5 kilometerna i mitten blev 3, bättre ett kort pass med positiv känsla än ett långt pass med dålig känsla.

Men det roliga var att de sista 3 kilometerna blev 4 och gick snabbare än de tre i mitten. Det tog ett tag för benen att komma igång.mål 1

När jag har såna dagar då det inte funkar brukar jag tänka på mitt mål. Det ger energi och motivation att fortsätta. Om du vill utvecklas så finns det några saker som i alla fall hjälper mig på vägen:

Sätt upp ett tydligt mål som känns på gränsen till omöjligt.

Sätt upp en tid då du ska ha nått ditt mål, vad gäller träning är en tävling ett tydligt mål en tydlig dag.

Delge din omgivning vad du vill och ska genomföra. Då är de med på noterna, kan stötta och har förståelse. Och point of no return är passerad.mål 3

Sätt upp delmål och belöna dig själv när du når dem. Champagne!

Låt inte andra styra dina mål utan sätt upp ett mål du själv är förälskad i, ett mål som får ditt hjärta att banka lite hårdare, dina ögon att tåras av glädjetårar och magen att pirra av förväntning.

Och när det känns jobbigt – prata med andra som har mål! Vi får alla svackor!terräng 3

 

Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: