Hoppa till innehåll

Om den ”farliga” löpningen

februari 20, 2015

Den senaste tiden har nästan alla jag pratat med kommenterat min löpning och de senaste rönen om att mycket löpning skulle vara farligare än ett liv i soffläge. Jag har många gånger de senaste veckorna fått höra ”Men Sussi, nu står det ju svart på vitt att det är farligare att springa så mycket som du gör än att sitta i soffan och äta chips, ska du inte lägga ner det där då?”Lozere 94

Nej det ska jag inte. Jag är så lycklig över att kunna springa igen. Jag har just blivit frisk efter en långdragen förkylning och springer så mycket jag bara vågar nu. Och jag ler hela tiden – i uppförsbackarna, i snö upp till knäna, efter 25 kilometer och när jag råkar trampa genom smältisen och blir blöt till knäna. blå leden vinter 2

När jag läser lite mer om den rubrikskapande studien börjar jag tvivla på resultatet. Jag är visserligen kanske inte helt objektiv (jag älskar löpning passionerat) men jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara mer hälsosamt att inte träna alls än att träna mer än 2,5 timmar i veckan. Och det visar sig att resultatet i studien inte över huvudtaget kan kallas statistik. I studien ingick 5048 personer. De fick i en enkät själva klassificera sig som löpare eller icke-löpare. Löparna fick sedan ange själva hur hårt de springer när de springer – lätt, måttligt eller hårt. Tid och antal pass är lite mer mätbart än en egenuppskattad ansträngning.

Flera år senare grävde forskarna fram hur många av dessa försökskaniner som dött och det visade sig att i gruppen som angett att de springer hårt hade 2 personer av 40 dött, i måttliga gruppen var siffran 8 av 262 personer och i lätta gruppen 7 av 576 personer. 2 av 40 personer!!!! 2 av 40 är ju procentuellt mycket mer än 7 av 576 men det är så försvinnande få mätbara personer att det knappt kan kallas statistik.

Det finns dessutom en helt annan aspekt på det hela. Vi gör massa saker som är farliga –  cyklar (visserligen med cykelhjälm) i 65- 70 km/h nerför en backe, kastar oss ut från ett flygplan med en fallskärm (tänk om den inte vecklar ut sig – det måste ju vara farligare än att springa lite för mycket), åker störtlopp nerför skidbacken, sms´ar när vi kör bil, klättrar upp för höga berg, dyker med vithajar och forsränner i vilda floder.  För att inte tala om röker, snusar, dricker sprit, stressar, sover för lite och äter ohälsosam mat.

Jag menar, ska vi börja prata om sådant som är farligt för oss kanske vi ska börja där istället. Att skrika ut till världen att hård löpning är farligt ger lite fel budskap till folk som kanske precis kommit igång med sin träning och inte riktigt har det drivet som behövs för att träna när det känns motigt eller vädret är kasst. De har en perfekt ursäkt nu. Man kan ju lika gärna ta en påse chips till som att springa en runda.

Ytterligare en aspekt på det är att det så roligt att vara ute och springa. Jag älskar löpning och om jag inte får springa dör jag literganna, det är ju det som är jag. Om jag bara ska klara av att leva så länge som möjligt utan att göra det jag älskar mest kanske jag hellre tar risken att dö lite yngre.Blåfrusen 16

One Comment
  1. Fri springning!
    #1 är att lyssna på kroppen och gå på tarmkänskan!
    #2 Sedan är det ju så att de senaste 40 000 åren har vårt DNA, i alla fall i magen, ändrats 0,1%. Då promenerade vi runt i skogen och samlade rötter, nötter och sprang ibland ifrån någon björn kanske.
    Kroppen är inte anpassad för att sitta stilla. Fördelen nu är att vi lever lite längre nu än då, i alla fall om vi rör på oss!
    Heja på!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: